You Are Reading

8

Kasihan Haziq :(

ameeza77 Sunday, February 7, 2010
Haziq baru cerita satu rahsia yang tiba2 dia teringat kepada me...

'umi, masa Haziq kat sekolah S** kan, kak J* kurung Haziq dalam bilik air, lama umi...'
'Napa kak J* kurung Haziq?'
'Sebab Haziq tak tau baca :('

Rasa geram ada, nak menangis pun ada, nak pergi balik sekolah tu dan m*** orang tu pun ada, macam2 perasaan sebenarnya ada dalam dada ni :(. Bila renung muka Haziq tengah tidur atau tengok gambar2 Haziq yang ada dalam blog, fb atau lappy nih, tersentuh sungguh jiwa ibu me :(.

Kasihan Haziq, sedari usianya 4 tahun lagi, macam2 perlu dia lalui untuk bersekolah. Apalah yang Haziq tahu dalam usia semuda itu. Me hantar Haziq ke sekolah dalam usia yang muda pun, bukannya nak dia rasai getir hidup! Me hantar dengan harapan, dari dia duduk di rumah dan menonton tv, baikla Haziq belajar bergaul dengan rakan-rakan dan belajar sedikit sebanyak ilmu 3M.

Kadang kala me tak faham dengan sikap guru2 dan pembantu guru pra sekolah masa kini. Perlukah kamu semua bersikap kejam dengan kanak2 yang begitu bersih hati dan fikirannya? Perlukah kamu semua bermuka2 baik di hadapan ibu bapa tapi menghukum anak2 ini dengan tidak bertimbang rasa di belakang mereka. Bagaimanakah anak2 ini dapat membina jati tiri yang positif kiranya dari pra sekolah lagi mental mereka ditekan?

Me rasa me terpaksa juga berbuat sesuatu, me HARUS membuat aduan ke pejabat pendidikan daerah! Walaupun Haziq tidak lagi bersekolah di pra sekolah S**, mungkin me masih boleh menyelamatkan nasib anak2 kecil yang lain :(

Nasihat me pada pelajar2 institusi tinggi awan dan swasta, kiranya kalian tidak mampu memikul tanggungjawaab, menggalas amanah di bahu serta mempraktikkan ilmu perguruan yang kalian pelajari, usahla menjadi guru!

Kepada cikgu A** dan kak J*, me berharap kalian berubahla, jangan lupa kalian juga ada anak yang akan bersekolah! Semoga emosi mereka tidak rosak sebagaimana kamu berdua merosakkan EQ Haziq! me tetap mendoakan yang baik2 untuk anak kalian, kerana yang buruk itu adalah kalian berdua!


8 comments:

Naz said...

haziq kena smpai mcm tu skali kak?? bengong sungguh chegu tu... kalo budak x reti membaca, biasalah.. pesal masih budak lagi. patutnya chegu tu gunakan cara lebih bijaksana, bukan cara menghukum.. Naz sokong tindakan akak tu.. semoga x der kanak2 lain yg akan jd mangsa seterusnya...

ameeza77 said...

yer Naz, cikgu tuh meme conservative sungguh, akak rasa up bringging dia macam tuh, maybe parents dia selalu tengking2 dia n amalkan kekerasan masa dia budak2 dulu, so macam dah jadi penyakit jiwa sampai dia x dapat bezakan realiti dengan dulu :(

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

ya Allah meeza, budak besar macam tu kena kurung sebab tak boleh membaca apa pasal? Geramlah dgn guru2 sekarang, macam qaisara pun kerja rumah banyak sangat baru 4 tahun, tapi akak biarkan aje..nak buat, buat, tak mau buat sudah..
tapi awal2 akak dah cakap ngan cikgu dia, kalau qaisara tak mau buat jangan paksa..
nasib cikgu dia cakap, tak apalah..kami biarkan aje, lama-lama dia okaylah tu..
kalau akak mahu akak pergi bersemuka dengan pembantu dan cikgu yang kurung anak kita tu...

ameeza77 said...

Kak yati, memang meza dah bersemuka dengan cikgu tu, tapi kes mereka paksa haziq makan nasi impit sampai muntah, lepas tuh mereka suruh haziq lap sendiri muntah tu dan kata kat haziq, kerja mereka bukan untuk lap muntah.

Bila meeza tanya face to face tak mengaku pula dan buat macam2 alasan. Mula lah masing2 buat muka kalau nampak muka kita nih hantar anak pergi sekolah kak ...

Tak tahulah mana silapnya sistem pendidikan sekarang ni kak yati ... anak2 pula yang jadi mangsa :(

nway... terima kasih sudi singgah ke teratak meza nih kak ... :)

Anonymous said...

serius la cmtu skali!
tula,zmn skrg ni org didik anak org len,hati x ikhlas...
hati drang yg x bersih..
ini yg tdetik kt hati nk open my own school nih..

Unknown said...

one thing 4 sure... mmg kalu x kuat hati, x kuat stamina, x kuat mental, JANGAN JADI CIKGU. cikgu skang x mcm cikgu dulu. sampai jd isu negara bila ramai cikgu yg jupe pakar psikiatri. in fact, cikgu lar the most gov servants yg jupe shrink. as an individu, absolutely no biased issue, i salute a person who's willing to be a nowaday's teacher with nowaday's era & surroundings, with nowaday's leadership.

wallahu'alam...

ameeza77 said...

yer, pokok pangkal diri sendiri .. kalau rase2 x kuat mental n rohani tak yah la susah2 jadik cikgu!

FIDA tukangDESIGN said...

masyaallah...x sangka la pulak jd camgitu!...hmmmm sah2 mmg d hati diowang nie mmg x de rasa ikhlas nak ngajo n membimbing murid...aduhai! mana silapnya nie?..

 
Copyright 2010 four.of.us